Prawo do odszkodowania w przypadku lotów opóźnionych, odwołanych lub odmowy wejścia na pokład

Prawa pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej znane są oficjalnie pod nazwą rozporządzenia nr 261/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004r. (w skrócie – WE261). Jest to prawo nakładające na linie lotnicze obowiązek wypłaty rekompensaty pasażerom, których loty zostały w znaczny sposób opóźnione, odwołane bądź odmówiono im prawa wejścia na pokład.

Rozporządzenie dotyczy wszystkich lotów wylatujących z terytorium UE, a także lotów wylatujących spoza UE I przylatujących do UE pod warunkiem, że przewoźnik ma siedzibę w państwie Unii Europejskiej. Rozporządzenie obejmuje także Norwegię, Islandię, Szwajcarię oraz terytoria zamorskie państw UE (np. Wyspy Kanaryjskie, Maderę, Martynikę, Reunion). Niektóre państwa niebędące członkami Unii Europejskiej, np. Turcja, Brazylia, Maroko, posiadają regulacje prawne bardzo zbliżone do Roporządzenia WE261.

Pasażerom przysługuje rekompensata w wysokości 250, 400 lub 600 euro w zależności od długości lotu.

Przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania jeśli zaistaniały nadzwyczajne okoliczności tzn. takie na które linia lotnicza nie ma wpływu np. złe warunki pogodowe, strajki, zamknięcie lotniska, interwencje medyczne, destabilizacja polityczna. Usterki techniczne oraz problemy operacyjne przewoźnika nie są uznawane za nadzwyczajne okoliczności.

W przypadku odmowy wejścia na pokład pasażerowi przysługuje odszkodowanie jeśli odmowa nie jest pzez niego zawiniona. Spóźnienie się na odprawę lub brak wymaganych dokumentów nie kwalifikuje do otrzymania odszkodowania. Jeśli przewoźnik odmawia wejścia na pokład ponieważ sprzedał więcej biletów niż jest miejsc w samolocie (tzw. overbooking) odszkodowanie jest należne.

W przypadku lotów opóźnionych, do odszkodowania kwalifikują się opóźnienia powyżej 3 godzin. Natomiast, w przypadku lotów odwołanych, przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania lotu alternatywnego lub zwrotu kosztów biletu. Ponadto, pasażer może domagać się wypłaty odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że przewoźnik może odmówić wypłaty jeśli poinformował o odwołaniu na co najmniej 14 dni przed planowanym lotem.

W przypadku lotów łączonych, długość opóźnienia liczy się w punkcie docelowym pod warunkiem, że loty mają wspólny numer rezerwacji. Może zdarzyć się tak, że pierwszy lot opóźnił się o 30 minut ale z tego powodu, pasażer nie zdążył na drugi lot I dotarł na miejsce docelowe z opóźnieniem 6 godzin. W takiej sytuacji jest uprawniony do odszkodowania.

W jaki sposób dochodzić odszkodowania od linii lotniczej?

Odszkodowania od linii lotniczej można dochodzić samodzielnie lub skorzystać z usług firm lub kancelarii prawnych specjalizujących się w dochodzeniu roszczeń od przewoźników. W przypadku samodzielnego dochodzenia wypłaty, należy rozpocząć od wysłania pisma do linii lotniczej (niektóre linie mają specjalne formularze). W przypadku odmowy, można skierować sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub złożyć pozew o zapłatę do sądu. Roszczenia z tytułu zakłóconych lotów przedawniają się z upływem roku od daty lotu (w przypadku polskich przewoźników). Jeśli przewoźnik ma siedzibę w innym państwie, wówczas termin przedawnienia jest uzależniony od regulacji prawnych danego państwa (np. dla brytyjskich linii lotniczych jest to 6 lat, dla niemieckich – 3 lata).

Jeśli lot był zakłócony to należy zachować wszystkie dokumenty podróży, w szczególności bilet oraz kartę pokładową gdyż mogą być one konieczne aby uzyskać odszkodowanie. Jeszcze na lotnisku, warto zwrócić się do przedstawiciela przewoźnika o wystawienie zaświadczenia o zakłóceniu lotu, najlepiej jeśli na zaświadczeniu podany jest również powód.

Nasze ostatnie artykuły

Zobacz wszystkie artykuły

Czy komornik może zająć nadpłatę podatku?

Odpowiadając na powyższe pytanie- tak, komornik może zająć nadpłatę podatku. Co więcej jest to jeden z szybszych i mniej skomplikowanych sposobów prowadzenia egzekucji. Warunkiem skutecznego przeprowadzenia egzekucji z nadpłaty podatku […]

Czytaj więcej

Kiedy mogę ogłosić upadłość konsumencką?

Dziś w życie wchodzi duża nowelizacja Prawa upadłościowego, która znacznie ułatwia proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej, a tym samym uporania się z długami. Wystarczającą podstawą do złożenia do sądu wniosku o […]

Czytaj więcej

Nasza strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych i społecznościowych.

Rozumiem i akceptuję